Wat is LinkedIn?
LinkedIn is het grootste professionele online platform ter wereld. Dit social media platform richt zich specifiek op professionals. Bestaat de doelgroep voor jouw product of dienst uit zakelijke professionals? Dan kan adverteren via dit platform natuurlijk niet ontbreken in jouw marketingstrategie. Waar de kracht ligt van LinkedIn? Het bereiken van een grote zakelijke doelgroep. Als B2B organisatie kun je met LinkedIn advertising heel specifiek jouw doelgroep bereiken. Met als gevolg het genereren van kwalitatief hoge leads!
Wat maakt LinkedIn zo succesvol?
LinkedIn telt in Nederland maar liefst 5 miljoen gebruikers. Daarvan maken 892.000 personen dagelijks gebruik van het platform. Grote kans dus dat jouw doelgroep hier tussen zit! Door middel van jouw persoonlijke en/of bedrijfsprofiel laat je zien wie je bent of wie je organisatie is. Zie het als een online CV, toegankelijk voor iedereen. Aangezien LinkedIn een netwerk voor professionals is, is de kans groot dat iemand in jouw eigen netwerk iets kan betekenen voor jouw organisatie! De veelzijdigheid van LinkedIn maakt het een interessant platform voor de B2B wereld.
Waarom zou je als B2B organisatie kiezen voor de inzet van LinkedIn? Allereerst, en niet geheel onbelangrijk, genereert LinkedIn leads van hoge kwaliteit. Dit heeft alles te maken met de uitgebreide target mogelijkheden in LinkedIn ten opzichte van andere kanalen zoals Facebook en Google. Naast demografische en geografische targeting zijn er ook andere, meer specifieke mogelijkheden. Zo kun je ook targeten op bedrijfstak, functietitel of bedrijfsnaam. Wat het interessante hiervan is? Je kunt deze opties ook combineren, waardoor de doelgroep steeds specifieker en relevanter wordt. Je schiet niet met hagel, maar met scherp.
De tweede reden waarom jij als organisatie zou kunnen kiezen om te adverteren op LinkedIn, heeft te maken met de reden waarom professionals LinkedIn bezoeken. LinkedIn is een zakelijk netwerk. Het is daarom hoogstwaarschijnlijk dat professionals op het moment dat zij LinkedIn gebruiken daar carrièregerichte redenen voor hebben. Wat deze professionals op LinkedIn verwachten? Actuele en relevante content. Uit onderzoek is gebleken dat de reden waarom LinkedIn door gebruikers wordt bezocht, vooral te maken heeft met het op de hoogte blijven van actueel nieuws en zo up-to-date te blijven.
Professionals op LinkedIn staan dus open voor content die voor hen relevant is. Blijf daarom investeren in je doelgroep. Dit doe je door telkens een stukje relevante content te geven. LinkedIn gebruikers willen zich zakelijk ontwikkelen en zijn op zoek naar content passend bij hun behoeftes. Verbinden met je doelgroep en lange termijn relaties opbouwen? LinkedIn is hier dus het geschikte social media platform voor.
En het fijne van het beheren van jouw LinkedIn campagnes? De Campaign Manager. Deze tool van LinkedIn geeft jouw inzicht in de resultaten van jouw campagnes en geeft je een overzicht van welke campagnes presteren en welke niet. Op basis van de learnings die je hieruit haalt, optimaliseer je je campagnes aan de voorkant. Zo weet je zeker dat je jouw budget op de juiste manier besteedt!
LinkedIn App
Dankzij de LinkedIn app kun je overal en wanneer je maar wil gebruik maken van de functionaliteiten die LinkedIn aanbiedt. 57% van LinkedIn gebruik is via de mobiele app. Erg verstandig dus om een kijkje te nemen.
Vijf voordelen van LinkedIn:
- Vacatures zoeken en werven: Solliciteer zelf of vind geschikte kandidaten om een vacature te vervullen.
- Sociaal netwerk: Maak je eigen profiel aan en onderhoud je netwerk door wekelijks content te plaatsen.
- Carrièremogelijkheden: Ontdek of bedrijven op zoek zijn naar kandidaten en bekijk salaris inzichten.
- Zakelijk nieuws: Bekijk, deel en schrijf zelf artikelen of berichten.
- Een community van professionals: Laat zien waar jij, je bedrijf of product voor staat om nieuwe kansen te creëren.
Of je nu op zoek bent naar leads, een nieuwe baan, je kennis wilt delen, een professionele relatie wilt opzetten of als je op zoek bent naar een makkelijke manier om contact te houden. LinkedIn is hier allemaal voor geschikt.
Ontdek nu nog de mogelijkheden met de LinkedIn app.
De app is te downloaden via de Google Play Store en de Apple App Store
LinkedIn profiel
Zo. Nu je een beter beeld hebt van LinkedIn, is het tijd om een profiel aan te maken. Voordat je een bedrijfsaccount kunt aanmaken, maak je eerst een persoonlijk profiel aan. Je bedrijfsaccount wordt namelijk gekoppeld aan dit account. Heb je al een LinkedIn profiel? Scrol dan verder door naar de tips om het meeste uit jouw LinkedIn bedrijfspagina te halen.
Volgende stap: bedrijfspagina aanmaken
Persoonlijk profiel aangemaakt? Dan kun je beginnen met het creëren van de bedrijfspagina. Het is van belang dat je zoveel mogelijk gegevens over jouw bedrijf invult, zodat de personen die jouw profiel bezoeken weten wat voor bedrijf je bent en welke producten/diensten je aanbiedt. Vind je dat lastig? Wij hebben voor jou een aantal tips opgesteld om het meeste uit jouw LinkedIn bedrijfspagina te halen!
TIP 1: Een ijzersterke strategie
De basis van een succesvolle campagne is het uitwerken van een goede strategie. Denk na over waar jouw organisatie voor staat, wie je doelgroep is en welke content jouw doelgroep wil zien. Houd er ook rekening mee dat LinkedIn een zakelijk netwerk is. Dit houdt in dat gebruikers van dit platform andere content verwachten/zoeken dan via Facebook en Instagram.
TIP 2: Wees kort maar krachtig
Opvallen tussen de vele berichten op LinkedIn is natuurlijk wat je wilt. Het is belangrijk dat je berichten niet te lang zijn. Zorg ervoor dat je kort en bondig schrijft. Wil je dat gebruikers zich betrokken voelen bij je post? Stel vragen of breng een discussie op gang.
TIP 3: Bepaal het doel van de advertentie
Wat is het doel van jouw advertentie? Merkbekendheid, leadgeneratie of meer websitebezoekers? Denk hier goed over na wanneer je kiest voor adverteren in LinkedIn. Bij verschillende doelstellingen zijn namelijk verschillende advertentie soorten waaruit je kan kiezen. Meer bekendheid voor jouw merk? Dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor video-advertenties, carrousel mobiele advertenties of volger advertenties.
TIP 4: Plan wanneer je content gaat plaatsen
Belangrijk? De juiste balans vinden in het plaatsen van content. Het ideale moment om iets te posten is op het moment zodra je vorige LinkedIn bericht (bijna) geen nieuw bereik meer behaalt. Zo haal je het meeste uit jouw posts, zonder dat er perioden ontstaan waarin je amper zichtbaar bent. Uit een onderzoek van Coosto is gebleken dat je het beste 1x per 3 dagen content kunt plaatsen op LinkedIn.
TIP 5: Target de juiste doelgroep
Het kan niet vaak genoeg worden benadrukt: gebruik de eindeloze target mogelijkheden die LinkedIn biedt. Voor wie creëer je de advertentie? Is het voor iedereen? Of wil targeten in een bepaalde regio? Maak de juiste beslissingen wanneer je jouw doelgroep wil bereiken.
TIP 6: Meten is weten
LinkedIn meet statistieken die je via jouw pagina kunt bekijken. Handig toch? Evalueer deze data en optimaliseer de content op jouw kanaal. Welk type content scoort bijvoorbeeld het beste? Tijd om daar meer van te plaatsen.
Gebruik deze tips voor jouw eigen LinkedIn bedrijfspagina, bereik jouw doelgroep en genereer succesvolle leads!
LinkedIn advertising
Ben je van plan om een campagne op LinkedIn te plaatsen? Of wil je simpelweg meer leren over de mogelijkheden van adverteren op LinkedIn? Het handboek biedt de handvatten voor het draaien van succesvolle LinkedIn campagnes!
Vraag vrijblijvend handboek aan
"*" geeft vereiste velden aan