Is jouw business klaar voor LinkedIn advertising?

Er zijn een hoop redenen om van LinkedIn te houden. Helemaal als het op B2B-marketing aankomt. LinkedIn is het grootste zakelijke social media platform ter wereld. Richt je specifiek op belangrijke beslissers op basis van de omvang van een bedrijf, de industrie en andere criteria. Wereldwijd gebruiken 690 miljoen professionals het zakelijke platform om te leren, te delen en zakelijke kansen te ontdekken. Bereik deze professionals door middel van adverteren op LinkedIn. Is jouw business klaar voor LinkedIn advertising?

Adverteren op LinkedIn doe je volgens een stappenplan. Eerst bepaal je de doelstellingen, vervolgens de doelgroep en dan denk je na over de advertentieformaten. Na het plaatsen van de advertenties, beheer je de campagne in Campaign Manager. Het klinkt simpel. Toch is adverteren op LinkedIn voor beslissers iets ingewikkelder dan adverteren voor consumenten op Facebook. 

Nog niet zo lang geleden waren LinkedIn Ads nóg ingewikkelder voor B2B-marketeers. De functie werkte niet bepaald goed mee en leverde diverse problemen en beperkingen op. Inmiddels is het een stuk verbeterd, maar B2B-bedrijven blijven sceptisch. Is LinkedIn advertising een goede investering? Of kan ik mijn budget beter ergens anders aan besteden?

Inmiddels hebben wij al een hoop klanten geholpen met hun LinkedIn advertising campagnes. We kennen de in’s en out’s. Aan de hand van een aantal vragen kunnen we een goede afweging maken of LinkedIn een geschikt advertising platform is voor een bedrijf. 

Stappenplan

Wil je zelf al een poging wagen?

Dan zijn dit de vragen die je jezelf kunt stellen of jouw business klaar is voor LinkedIn advertising:

1. Maakt jouw bedrijf gebruik van andere marketingkanalen?

Overweging

LinkedIn is een goede high funnel-marketing tool. Men gebruikt het platform om iets te leren en niet om direct een product of dienst te kopen. Voor het maken van een sale is LinkedIn niet het meest geschikte platform.

Bouw je voor het eerst een marketing funnel op? Denk dan goed na wat je wil communiceren met jouw specifieke doelgroep en via welke kanalen je de doelgroep wil bereiken. Dit kan een lastige klus zijn, maar zeker een nuttige!

Is LinkedIn een onderdeel in jouw online marketing strategie, dan is het handig rekening te houden met de kosten. Adverteren op LinkedIn is best prijzig. Daar staat tegenover dat LinkedIn in onze ervaring kwaliteitsvolle leads oplevert. Op basis van twee biedstrategieën kan LinkedIn advertentiekosten in rekening brengen. Dit zijn de Cost-per-Click (CPC) en Cost-per-Mile (CPM). De gemiddelde CPC-kosten liggen tussen de 2 euro en 3,50 per klik. De gemiddelde CPM op LinkedIn ligt tussen de 7 euro en 10 euro per 1000 weergaven. 

 

Facebook daarentegen, is een stukje goedkoper. Dus mocht je al Google Ads en Facebook Ads inzetten en weinig budget hebben, dan kun je ervoor kiezen om die campagnes eerst te optimaliseren voordat je start met LinkedIn. 

Laten we het omdraaien.

Haal je al geweldige resultaten via de andere kanalen? Dan kun je jouw resultaten verhogen door ook nog te gaan adverteren op LinkedIn. Jij weet namelijk al hoe je jouw doelgroep kunt benaderen. Daarnaast heb je al een cross-channel overzicht om de clicks en conversies vanuit LinkedIn bij te kunnen houden. 

Op deze manier kun je jouw salesfunnel uitbreiden. LinkedIn is een high-funnel platform, dus het kan even duren voordat je het resultaat ziet. Maar als de rest van jouw marketing al goed functioneert, is LinkedIn advertising een goede manier om uit te breiden en jouw bedrijf te laten groeien.

2. Kan mijn business de kosten van LinkedIn Ads dragen?

Zoals we in het bovenstaande punt al benoemden, is LinkedIn behoorlijk prijzig voor een upper-funnel marketingkanaal. Sommige bedrijven halen misschien directe sales uit de advertenties, maar de meeste focussen zich voornamelijk op leads genereren en deze in hun salesfunnel krijgen.  

Kijk daarom goed naar wat jij kunt uitgeven aan een nieuwe klant. Let op! Hier hebben we het over een klant, niet over een lead. Iemand die een formulier invult, is niet direct een klant. Wat verdien je aan een nieuwe klant? Haal je veel winst uit een klant, dan kun je met LinkedIn Ads het ideale publiek bereiken. LinkedIn is dan zeker waard om te proberen! 

 

funnel
FAQ

 

Twijfel je over wat LinkedIn jou gaat kosten? Neem dan je funnel eens onder de loep. Kijk naar de verschillende kanalen die je inzet: waar kan het efficiënter? Vaak kun je met een kritisch oog jouw huidige marketingstrategie en campagnes verder uitmelken. Zodra je dat allemaal in kaart hebt en efficiënter in heb kunnen zetten, zou LinkedIn advertising een stuk interessanter kunnen worden. 

Natuurlijk is het lastig te zeggen welk resultaat LinkedIn advertising jou oplevert en hoeveel het gaat kosten. Krijg je LinkedIn Ads niet goed verwerkt in jouw marketingstrategie? Dan is er een grote kans dat het in de praktijk ook niet werkt. Maar als het blijkt dat LinkedIn Ads een kosteneffectieve manier is om vooraan te staan bij jouw ideale doelgroep, ga er dan voor!

3. Heb je een goede contentmarketingstrategie?

Content is de taal van LinkedIn. Men gebruikt LinkedIn niet om iets te kopen, ze willen leren, netwerken en discussiëren. Om resultaten te halen uit LinkedIn Ads, dien je daar rekening mee te houden. 

Deel op LinkedIn hoogwaardige content. Zorg ervoor dat gebruikers kennis maken met jouw organisatie. Deel blogposts, video’s, podcasts en gated content. Deze vormen van content hebben de meeste slagingskans als je potentiële klanten wil bereiken. Bied waardevolle inzichten, bouw vertrouwen op met jouw specifieke doelgroep en zorg ervoor dat ze verder de funnel ingaan. 

Uiteraard heb je hier hoogwaardige content voor nodig. Content van hoge kwaliteit kan goede resultaten opleveren. Dit zorgt ervoor dat jouw LinkedIn Ads campagnes effectief zijn. Dit vergt niet alleen een goede contentstrategie, maar ook een solide e-mail- en nurturing strategie. Want heb je eenmaal de e-mailadressen van leads verzameld, is het zaak daar ook wat mee te doen. 

Doel voor ogen

Dus is jouw business klaar voor LinkedIn Advertising?

Misschien wel… misschien niet… 

Als je jouw online marketingstrategie nog aan het uitvogelen bent, is dit geen goed moment om te investeren in LinkedIn Ads. Hetzelfde geldt voor jouw winstmarge. Als die niet zo hoog is, kun je LinkedIn Ads vanwege de kosten beter even uitstellen.

Heb je genoeg winstmarge en een solide cross-channel marketing strategie die ondersteund wordt door effectieve e-mailmarketing campagnes en geweldige content? Dan is LinkedIn ads een ideaal kanaal om te overwegen!

Natuurlijk is ieder bedrijf anders. Toch is het handig deze vragen te stellen om te bepalen of jouw bedrijf geschikt is voor LinkedIn ads. 

Over het algemeen wordt LinkedIn ads door veel bedrijven ingezet om de business te laten groeien!

Wil je dat wij samen met jou een kijkje nemen of jouw business geschikt is?

LinkedIn advertising

Ben je van plan om een campagne op LinkedIn te plaatsen? Of wil je simpelweg meer leren over de mogelijkheden van adverteren op LinkedIn? Het handboek biedt de handvatten voor het draaien van succesvolle LinkedIn campagnes!

Vraag vrijblijvend handboek aan

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden