Het verschil tussen een lead en een prospect

Leads en prospects verzamelen. Het is het primaire doel voor B2B organisaties. Wat is precies het verschil tussen leads en prospects? En wanneer wordt een lead een prospect? Deze begrippen worden vaak door elkaar gebruikt. Wij leggen je uit wat het verschil is! Voor een volledige verdieping, verwijzen we je graag door naar de blog op onze website.

In marketinguitingen worden de begrippen ‘leads’ en ‘prospects’ continu door elkaar gebruikt. De definities van deze begrippen variëren nogal. Om verwarring te voorkomen, zorgen we ervoor dat je de definities helder hebt.

Wat is een lead?

Omdat het genereren van leads meestal de eerste stap in het salesproces is, lichten we eerst het begrip ‘lead’ toe. Leadgeneratie is essentieel voor succes groei van jouw bedrijf. De customer journey start bij de lead. 

Er zijn twee soorten leads: marketing qualified lead (MQL) en sales qualified lead (SQL)

Wanneer een websitebezoekers middels zijn of haar gedrag op de website enige vorm van interesse laat zien om klant te worden, is het een marketing qualified lead (MQL). De bezoeker heeft bijvoorbeeld een formulier ingevuld, zich ingeschreven voor een nieuwsbrief of content gedownload. De beweegredenen van de gebruiker weet je niet, je hebt waarschijnlijk alleen een naam of e-mailadres. Deze gegevens zijn voor jou interessant! 

Zodra een lead gegevens achterlaat, kun je middels de tool marketing automation toekomstig gedrag volgen. Aan elk type interactie geef je vervolgens een score. Hierdoor weet jij precies in welke fase van de customer journey de bezoeker zich bevindt. Meer nog: jij kunt precies op het juiste moment aan de juiste persoon de juiste trigger geven. Op deze manier houd jij de lead ‘warm’, je voedt de lead als het ware. Dit wordt lead nurturing genoemd. 

De reis van een MQL naar SQL

Is de lead warm genoeg? Heeft hij of zij de gewenste acties uitgevoerd? En heeft de lead de gewenste score? Dan is het tijd om de lead door te sturen naar de salesafdeling! Het sales team kan contact opnemen met de lead. De kans van slagen is groot! Jij weet namelijk precies in welke fase van de customer journey de lead zich bevindt. De lead is gepromoveerd van een marketing qualified lead naar een sales qualified lead.

Een sales qualified lead onderscheid zich van andere leads op basis van bepaalde acties. Een SQL is klaar om opgevolgd te worden door het sales team.

 

 
Wanneer is iemand een prospect?
 
Wanneer er wederzijdse communicatie is (een lead heeft bijvoorbeeld gereageerd op een mail), dan mag je aannemen dat de lead de intentie heeft een product of dienst bij jou af te nemen. De lead wordt dan een prospect.
 
Een prospect heeft potentie zich te ontwikkelen tot klant. Hij of zij heeft interesse getoond in jouw producten of diensten door te reageren op jouw opvolging.
 
conversie lead naar klant

In het beste geval wordt een website bezoeker een lead, een lead een prospect en een prospect een klant. Hierbij is het zaak de juiste content naar het juiste persoon (de besluitvormer) op het juiste moment te versturen. Een juiste leadmanagement is hierbij cruciaal. Heb goed in kaart wat de wensen en behoeften van de leads en prospects zijn. Toon vervolgens aan op welke manier jouw product of dienst een oplossing biedt. Bepaal middels marketing automation wanneer een MQL een SQL wordt en een SQL een prospect.

Nu je het verschil tussen een lead en een prospect weet, weet je ook dat ieder zich in een andere fase van het salesproces bevindt. Daarom is een unieke aanpak voor iedere website gebruiker essentieel! 

Wil je meer weten over leadgeneratie en salesfunnels? Of op welke manier jouw bedrijf leads en prospects op de juiste manier kan benaderen?

LinkedIn advertising

Ben je van plan om een campagne op LinkedIn te plaatsen? Of wil je simpelweg meer leren over de mogelijkheden van adverteren op LinkedIn? Het handboek biedt de handvatten voor het draaien van succesvolle LinkedIn campagnes!

Vraag vrijblijvend handboek aan

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden