De 5 vergeten LinkedIn Targeting strategieën

In de marketingwereld wordt er veel gesproken over strategieën. Denk aan algemene marketingstrategieën, social media en contentmarketing strategieën, maar natuurlijk ook de targeting strategie. Waar hoort een targeting strategie bij? Je zou kunnen zeggen dat dit een van de belangrijkste is. Zonder deze strategie, zijn bovenstaande strategieën namelijk niet compleet. Je kunt een aantrekkelijke boodschap maken en de juiste timing toevoegen, maar zonder de juiste targeting zou het allemaal voor niets zijn. De boodschap werkt alleen als de juiste mensen het op het juiste moment zien.

Tegenwoordig zijn er zoveel manieren om mensen te bereiken, dat je wellicht door de bomen het bos niet meer ziet. Wij delen vijf LinkedIn targeting strategieën die je misschien niet zo vaak gebruikt, maar wel veel kunnen opleveren.

#1. Gebruik meer parameters

Wanneer je jouw doelgroep gaat targeten in LinkedIn, kun je meerdere targeting parameters selecteren. Het kiezen van de locatie is vereist. Daarna is het aan jou de keuze andere parameters te selecteren. Wij bevelen aan hier nog twee extra targeting parameters te selecteren. Niet meer! Je wilt niet hyper-target zijn. Het maximale is drie parameters. Sowieso één extra parameter is nodig, zodat je niet te breed target.

Breed targeten is niet erg. Hierdoor kun je zien wat er werkt en wat niet. Vervolgens kun je dit nog meer verfijnen. Je kunt ook targeting combinaties uitproberen. Lees hier meer over de LinkedIn targeting mogelijkheden.

Doelgroep

#2. Vergroot jouw bereik door het publiek uit te breiden en vergelijkbare doelgroepen te gebruiken

LinkedIn wereldwijd

De targeting mogelijkheden van LinkedIn vind je op geen enkel ander social media platform. Heb jij je doelgroep goed in kaart? Dan kan je iedereen uit de doelgroep door de juiste targeting parameters in te stellen bereiken. Tenminste: de meeste. Het kan voorkomen dat niet alle mensen uit jouw doelgroep worden bereikt. Dit kan komen door variabelen zoals creatieve of onbekende functietitels, die gebruikers uit jouw doelgroep van campagnes uitsluiten. Dit verkleint het bereik. 

Hier is een oplossing voor! Gebruik de functies Audience Expansion en Lookalike Audiences en bereik mensen die vergelijkbaar zijn met jouw doelgroep! Denk aan vergelijkbare demografische gegevens of dezelfde interesses. Jouw advertentie wordt op deze manier getoond aan leden die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in jouw content. Hierdoor vergroot je niet alleen de schaal, maar ook het effectieve bereik van jouw campagne.

Je kunt beide functies gebruiken:

  • Klik op de knop “Enable Audience Expansion” wanneer je de targetingopties voor jouw doelgroep selecteert;
  • Een vergelijkbare doelgroep werkt het beste wanneer je al een goed presterende doelgroep hebt gecreëerd. Dit kan bijvoorbeeld een lijst zijn met mensen die jouw website al eens bezocht hebben, mensen die iets van de site hebben gedownload, of gewoon een op maat gemaakte accountlijst. De Lookalike Audience functie vindt automatisch LinkedIn-leden die precies passen bij de rest van de mensen en bedrijven op jouw best presterende lijsten.

#3. Gebruik content suggesties en groepen om interesses te targeten

LinkedIn advertenties kun je dus richten op de interesses van LinkedIn-leden. Jij weet vast als geen ander welke interesses bij jouw product of dienst horen. Toch kunnen er interesses zijn die jij over het hoofd hebt gezien. Worden deze ‘verborgen’ interesses ontdekt, dan kunnen deze interesses jou in staat stellen meer van de juiste mensen op creatieve manieren te bereiken.   

Ontdek deze interesses door gebruik te maken van de twee gratis functies: Content Suggestions en Groups

Content Suggestions zijn ingebouwd onder het beheer van jouw LinkedIn-pagina. Deze feature toont content waarin jouw doelgroep interesse heeft getoond. Het belangrijkste doel is om jouw doelgroep op LinkedIn te betrekken, maar een bijkomend voordeel is dat het je inzicht geeft in de interesses van het publiek die je misschien nog niet kende. 

Overweging

#4. Gebruik account targeting om Account-based marketing campagnes te draaien

De basis van account-based marketing (ABM) is dat je vooraf bepaalt welk specifiek bedrijf of welke groep bedrijven je gaat benaderen met op maat gemaakte sales- en marketing campagnes. Het is een strategische targeting benadering. Het kan nog strategischer: bereik belangrijke leidinggevenden en andere besluitvormers met gepersonaliseerde inhoud.

Heb jij al een doelgroep lijst met accounts? Gebruik dan Accounttargeting om ABM-campagnes uit te voeren, besluitvormers te bereiken en meer kwaliteitsvolle leads te genereren. Indien jouw accountlijst nog niet volledig is, zal Accounttargeting de bedrijven binnen jouw doelgroep vergelijken met meer dan 13 miljoen LinkedIn pagina’s om potentiële klanten te vinden.

data icoon

#5. A/B Testing = Always Be Testing!

Testen, testen en nog eens testen. Bereik door te testen steeds beter jouw doelgroep op LinkedIn. Begin met een bredere targeting en verfijn daarna de doelgroep. Door te testen, weet je precies waarop je het beste kan verfijnen en kom je erachter wat voor jouw doelgroep en organisatie het beste werkt.

Met een A/B test voer je twee vergelijkbare campagnes met een enkele variatie in de targetingopties. Meerdere variaties wordt afgeraden, want dit kunnen de resultaten onbetrouwbaar of onoverzichtelijk maken. Maak jouw campagne, dupliceer de campagne en pas die vervolgens aan jouw targeting parameters aan. Je kunt bijvoorbeeld zien of jouw resultaten verbeteren wanneer je target op basis van interesses in plaats van functietitels of wanneer je target op branche in plaats van functie.

Campaign manager

Start nu met deze LinkedIn targeting strategieën

Zo. Je hebt nu de handvatten gekregen voor het opstellen van targeting strategieën. Stel uitgekiende strategieën op, gebruik de juiste target parameters en Always Be Testing! Je zult zien: het is de moeite waard!

De targeting liever door onze advertising specialisten laten doen?

LinkedIn advertising

Ben je van plan om een campagne op LinkedIn te plaatsen? Of wil je simpelweg meer leren over de mogelijkheden van adverteren op LinkedIn? Het handboek biedt de handvatten voor het draaien van succesvolle LinkedIn campagnes!

Vraag vrijblijvend handboek aan

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden