Verschil tussen Facebook en Google Analytics Data

Verschil tussen Facebook en Google Analytics Data

Als B2B bedrijf is het bijhouden va jouw online prestaties één van de belangrijkste voorwaarden voor online succes. Op basis daarvan kun je verder optimaliseren. Voor je de resultaten kunt beoordelen, heb je data nodig. Om online prestaties goed te kunnen meten, maken wij gebruik van Google Analytics. Wij ontdekten dat de resultaten vanuit onze Facebook campagnes niet overeenkomen met de data uit Google Analytics (voor dezelfde campagnes). De data uit Facebook geeft vaak positievere resultaten weer dan de data uit Google Analytics.

Dat is gek…

Loop je daar ook tegen aan? Wij zijn op onderzoek uitgegaan en wat blijkt: Verschillende meetmethode zorgen voor verschillende data

Om online resultaten van jouw Facebook campagnes te meten en te begrijpen, is het handig om te weten welke verschillende meetmethodes (trackings) gebruikt worden. Het is van belang om de trackingsmethode goed te begrijpen zodat je jouw resultaten en strategie erop aan kunt passen.

De meest voorkomende redenen voor het verschil tussen Facebook en Google Analytics Data:

  1.    Cross-device conversies
  2.    Impressies & klikken
  3.    Klikken & sessies
  4.    UTM Parameters (Referrer Links)
  5.    Advertentie-blockers
  6.    Meervoudige conversies
  7.    Indirecte conversies (other clicks)
  8.    Verschil in tijdsvenster en conversiedatum
  9.    Gelimiteerd aantal bezoeken
  10.  Facebook-pixel verkeerd geïnstalleerd

Wij lichten de factoren hieronder verder toe.

1. Cross-device conversies tracking problemen

De hele dag door gebruiken we verschillende apparaten. We hebben continu onze smartphone in de hand, gebruiken een laptop en pakken makkelijk onze iPad. Via deze apparaten zien we de hele dag diverse advertenties.

Als je op een advertentie klik via jouw social media, maar op dat moment word je onderbroken. Later besluit je het product te kopen via een laptop, dan noemen we dat cross-device conversie.

Google Analytics meet geen cross-device conversies. In dit geval zou Google Analytics de conversie dus anders meten en mis jij belangrijke data. Een onderzoek van Facebook wijst uit dat alle mobiele advertenties die worden omgezet in een conversie, uiteindelijk 35% tot 55% converteren via een desktop.

Dat zou betekenen dat Google Analytics de mobiele conversie van jouw campagne met bijna 1/3 zou onderwaarderen. Cross-device conversie is het belangrijkste verschil van het bijhouden van conversie tussen Facebook en Google Analytics omdat meer dan de helft van de advertenties van Facebook op mobiel bekeken zijn.

2. Resultaten gebaseerd op impressies en klikken

Op basis van cookies en aantal klikken geeft Google Analytics data aan jou, alleen kan Analytics geen impressies meten. Terwijl impressies ook kunnen zorgen voor conversie. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat 90% van de mensen die een product kochten naar aanleiding van een advertentie die ze hebben gezien maar waar ze nooit op geklikt hebben.

Het is dan ook belangrijk dat cookies ingeschakeld zijn, voordat Analytics een bezoek kan meten. Elke reactie op jouw campagne rekent Facebook als een klik conversie, dus niet alleen de link van een advertentie. Google Analytics rekent alleen de klik conversie van de link van de advertentie. Dit zorgt voor een verschil in het data overzicht.

3. Klikken en sessies

Naast impressies en het aantal klikken zit er een verschil in de meetmethodes. Facebook meet het aantal klikken die voorafgaan aan een websitebezoek. Google Analytics volgt het aantal bezoekers van een pagina met daarbij de tijd die een bezoeker op de pagina is geweest.

4. UTM Parameters (Referrer links)

Om te laten zien door welk medium een conversie tot stand gekomen is, gebruikt Google Analytics referrer links. Een referrer vertelt waar de bezoekers van jouw website exact vandaan komen. Als je de gegevens gaat analyseren kom je er ook achter via welke pagina van de website ze binnen komen en hoe ze nog beter bereikt kunnen worden. Lees ook onze blog over UTM tags.

In 40% van de gevallen is de referrer niet meer geldig gezien veel Facebook-gebruikers een beveiligde ‘’https’’ verbinding gebruiken in plaats van een ‘’http’’ verbinding.

Wanneer een Facebook-gebruiker een advertentie aanklikt en converteert op jouw website gaat de gebruiker over van een ‘’https’’ omgeving naar een ‘’http’’ omgeving. Door de overgang van de omgeving wordt de referrer niet opgenomen. Datzelfde geldt wanneer een Facebook-gebruiker een nieuw tabblad opent in een andere browser waarbij de conversie niet via de referrer is.

Een voorbeeld is dat een Facebook-gebruiker later jouw website bezoekt na het zien van een advertentie. Google Analytics ziet dit als een nieuwe bezoeker op de website en kent de conversie niet toe aan Facebook.

Daardoor kun je er niet op vertrouwen dat jouw conversies voort zijn gekomen uit enkele sessies.

UTM tags analytics

5. Advertentie-blockers & browservoorkeuren

Wanneer een Facebook-gebruiker een advertentie-blocker heeft geïnstalleerd wordt de Facebook tracking pixel niet gevolgd. Hierdoor is de rapportage van jouw Facebook conversies niet compleet.

De browservoorkeuren en -instellingen van jouw paginabezoekers zorgen ervoor dat de analyserapporten van de paginabezoeken van jouw websitebezoekers beïnvloed worden. JavaScript is bijvoorbeeld vereist voor Google Analytics, net als dat afbeeldingen en cookies ingeschakeld zijn om een bezoek succesvol aan een pagina te melden. Wanneer deze gegevens uitgeschakeld zijn, mist er waardevolle informatie.

Ad block

6. Meervoudige conversies

Een verschil tussen data in Facebook en Google Analytics ontstaat ook omdat Facebook meerdere conversies toekent aan dezelfde gebruiker. In Google Analytics kan er slechts één keer geconverteerd worden per gebruiker.

7. Indirecte conversie (other Clicks)

Een Facebook-gebruiker kan overal op klikken in een advertentie, zowel de link, de call-to-action, titel of de reactieknop. Zo kan de gebruiker uitkomen op de Facebookpagina en alsnog converteren. Facebook meet deze conversie als een clicktrough conversie. Google Analytics meet dit niet.

8. Verschil in tijdsvenster en conversiedatum

Facebook rapporteert het moment van weergave of klik van de conversie. De conversie wordt geteld als iemand binnen 1 dag na het zien van een advertentie aankoop doet én binnen 28 dagen na een klik op een advertentie. Het is belangrijk om dat in gedachte te houden als je een vergelijking met andere gegevens wil maken. Google Analytics doet dit namelijk niet.

Google Analytics rapporteert op het moment van de conversie. Facebook rapporteert op het moment van weergave of op klik van de conversie.

Als een advertentie een impressie ontvangt op 10 maart en dezelfde Facebook-gebruiker converteert op 14 maart, dan rapporteert Facebook de conversie standaard op 10 maart. Google Analytics rapporteert de conversie op 14 maart.

9. Gelimiteerd aantal bezoeken

Naast de conversiedatum is het ook belangrijk om te letten op de tijd tot de conversie. Google Analytics beperkt een websitebezoek tot één keer per 30 minuten per (unieke) bezoeker. Het voordeel hierbij is dat spam-bezoeken niet gemeten worden, het bijkomende nadeel is dat terugkerende bezoekers binnen dit tijdperk buiten beschouwing worden gelaten.

Facebook past dit principe niet toe en kiest ervoor om de werkelijke aantal klikken te meten.

10. Een verkeerd geïnstalleerde Facebookpixel

Het kan ook zijn dat de Facebook pixel op de verkeerde conversiepagina staat geplaatst. Facebook is namelijk niet in staat om exact te weten wat een conversie is voor jouw bedrijf, dat moet jij voor Facebook bepalen. Wanneer de pixel verkeerd is geïnstalleerd, is de data hieruit niet nauwkeurig.

Het komt vaak voor dat de pixel op de landingspagina geplaatst wordt. Die pagina bezoeken ze wanneer ze op de advertentie klikken, alleen betekent de klik niet dat ze ook echt converteren. De juiste data verkrijg je pas als de Facebook pixel op de pagina staat waar de bezoeker op komt nadat er geconverteerd is. Een voorbeeld van zo’n pagina is een bedankpagina.

facebook pixel

Hieruit kunnen we het volgende concluderen: Data in Facebook of Google Analytics is niet per definitie goed of fout.

Beide programma’s gebruiken een andere meetmethode. Zodra je je bewust bent van het verschil, zal je de data beter gaan begrijpen. Na het lezen van deze blog zal het al overzichtelijker zijn en kun je gerichter optimaliseren.

Heb je nog meer vragen over het verschil tussen Facebook en Google Analytics Data?

Dan staan onze specialisten altijd voor je klaar!

Neem hier contact op.