LinkedIn of Facebook advertising voor B2B?

LinkedIn of Facebook advertising voor B2B?

Facebook en LinkedIn bieden beide een enorm aantal marketingmogelijkheden. Als B2B-marketeer die de engagement met zijn doelgroep wil maximaliseren, kan het daarom lastig zijn om het juiste platform te kiezen. LinkedIn of Facebook advertising?

Om te bepalen welk kanaal ideaal is voor jouw bedrijfsgroei, hebben wij beide social media platformen met elkaar vergeleken. Hierin is zowel de technologie meegenomen als de kosten. Zullen we maar direct beginnen?

Wie heeft meer mensen & tijd?

Als we kijken naar het aantal gebruikers heeft Facebook wereldwijd 2,38 miljard actieve maandelijkse gebruikers. LinkedIn heeft wereldwijd ongeveer zo’n 610 miljoen maandelijkse gebruikers. Dit is echter geen goede maatstaf om de effectiviteit van het platform te beoordelen. Tijd is belangrijker. Hoeveel tijd besteden deze gebruikers op het platform? Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat een Facebook-gebruiker ongeveer 35 minuten per dag op het platform zit. Een LinkedIn-gebruiker besteedt per maand slechts 16 minuten gemiddeld op het platform. 

Facebook heeft dus niet alleen de meeste gebruikers, maar de gebruikers besteden hier ook de meeste tijd. 

Winnaar op dit gebied? 

Facebook

Echte accounts vs. fake accounts

Om jouw doelgroep op een efficiënte en effectieve manier te targeten, is een goed doordachte strategie belangrijk. Een goede strategie ontwikkelen, kan alleen als je exact weet wie jouw doelgroep is. De tweede vraag is: hoe bereik je hen zonder veel geld uit te geven? 

Als jouw doelgroep zich bevindt op Facebook is het logisch om daar te investeren. Echter heeft Facebook een recordaantal fake / bot-accounts. Dit geeft Facebook ook toe. Voordat je investeert, is het dus belangrijk dat je wel de échte gebruikers vindt. Dit filteren kost alleen wel wat extra tijd. 

Wat LinkedIn betreft, is het aantal valse accounts behoorlijk afgenomen. LinkedIn heeft nauwelijks fake / bot-accounts. Je kunt bij dit platform dus maximale aantallen targeten zonder filterproces. Bovendien kun je op LinkedIn targeten op professionals zoals een CEO of een B2B bedrijfseigenaar die al klaar is om zaken te doen. Je bereikt dus direct de juiste personen.

Winnaar op dit gebied?

Linkedin

Betaalde campagnes

Wat betreft betaalde campagnes, biedt Facebook meer voordelen. Waarom? Omdat het in Facebook mogelijk is om producten of services te promoten via verschillende media, zoals: afbeeldingen, video’s, diavoorstellingen, Gif en nog meer. Dit zorgt ervoor dat jouw advertentie meer opvalt en aantrekkelijk is, wat leidt tot meer conversies.

LinkedIn heeft juist eenvoudige advertenties en weergaven. Hierin ben je qua keuze vrij beperkt. 

Winnaar op dit gebied?

Facebook

Conclusie: LinkedIn of Facebook Advertising?

Uiteindelijk is de conclusie volledig afhankelijk van jouw organisatie, zakelijke niche en doelgroep. Beide platformen zijn breed inzetbaar en bieden unieke mogelijkheden met een geweldig rendement. 

Als jouw doel is om een enorm groot aantal mensen te bereiken, is Facebook ideaal. Facebook is veelzijdiger als het gaat om veel mensen bereiken in een keer. Echter heeft LinkedIn weer de meeste echte gebruikers in de database.

Social media adverteren is sowieso een goede oplossing om naamsbekendheid te vergroten. Welk platform je ook kiest, zorg ervoor dat deze keuze goed doordacht is en aansluit op jouw doelgroep en organisatie.

Wil jij het beheer van jouw LinkedIn of Facebook Advertising uit handen geven? 

Neem contact met ons op!