Het verschil tussen Facebook advertenties en bericht promoten

Het verschil tussen Facebook advertenties en bericht promoten

Wanneer je start met Facebook advertising is het niet direct duidelijk wat een advertentie voor jouw bedrijf oplevert. Door de vele advertentiedoelstellingen van Facebook kan het soms erg verwarrend zijn. Om snel te starten (zonder enige kennis) is het aantrekkelijk om op ‘’bericht promoten’’ te klikken, maar bereik je daar voldoende mee? In dit blog lichten wij het verschil tussen Facebook advertenties en bericht promoten toe.

Stel jezelf voordat je wilt adverteren op Facebook de volgende vragen:

– Wat is je doel?

– Wie is jouw doelgroep?

– Wat zijn de behoeften en/of pijnpunten van de doelgroep

– Wat is het budget dat je maximaal wil besteden? 

Dit zijn belangrijke vragen om over na te denken. Als je de antwoorden hebt, kun je vervolgens kijken naar welke vorm van Facebook adverteren het beste bij jouw doelstelling past.

Wat is een ‘bericht promoten’ op Facebook?

Vanaf €2,- euro per dag is het al mogelijk om een bericht te promoten op Facebook. Onder het promoten op Facebook wordt verstaan dat (afhankelijk van het budget) de berichten op jouw Facebookpagina vaker en aan meer mensen vertoond worden in de nieuwsfeed. Het is een directe manier om meer betrokkenheid te creëren voor je huidige volgers.  

Als Facebookgebruiker krijg je ook regelmatig meldingen dat een goed presterend (organisch)bericht nog beter zou scoren als er een klein budget op wordt gezet. .

Wanneer kan je ‘bericht promoten’ gebruiken?

Als je het bereik en de betrokkenheid van je berichten wil vergroten én daarbij wilt bepalen wie je bereikt, is dit een optie.

Andere redenen om het in te zetten zijn:

–      Het bericht aan meer volgers tonen;

–      De optie uitproberen als je nog niet bekend bent met adverteren via Facebook;

–      Een bericht dat goed presteert net nog even wat extra aandacht geven.

Wanneer zet je advertentiecampagnes in?

Er zijn meerdere situaties waarin het verstandig is om aan de slag te gaan met Facebook-advertenties. Hieronder een aantal voorbeelden:

–      Als je al enige ervaring hebt met Facebook-advertenties;

–     Als je over e-mailadressen beschikt, die je bijvoorbeeld hebt verkregen via nieuwsbrief aanmeldingen. Je kunt advertenties targeten op deze e-mailadressen;

–     Het bereik uit wilt breiden door vergelijkbare doelgroepen te benaderen;

–     Als je meer engagement wilt genereren, zoals interactie, delen, foto/video bekijken of op een link klikken naar aanleiding van een advertentie;

Je wilt (A/B) testen welk soort advertenties het beste aansluiten op jouw doelgroep;

–     Als je de prestaties van advertenties wilt meten op campagne-, advertentieset- en advertentieniveau.

Wat is nu overduidelijk het verschil tussen Facebook advertenties en bericht promoten?

Als we kijken naar bovenstaande definities, komt het erop neer dat losse Facebook-advertenties creëren meer tijd kost dan simpelweg een ‘bericht promoten’. Tevens heb je bij losse Facebook-advertenties veel meer advertentiemogelijkheden.

Wil je enkel met een organisch bericht dat goed presteert meer mensen wilt bereiken (zoals meer likes genereren en werken aan branding), dan is “bericht promoten” een prima optie om te gebruiken. 

Wil je echt gericht targeten, slimmer meten en efficiënt met je budget omgaan, dan kun je het beste een advertentiecampagne inzetten.

Voordelen en nadelen van bericht promoten:

Voordelen:

–     Snel en gemakkelijk. Binnen een paar klikken staat een gepromoot bericht klaar en er is niet veel kennis voor nodig. Zo bereik je makkelijk facebookgebruikers buiten je eigen fans of, extra websitebezoekers genereren of meer volgers bereiken.

Nadelen:

–     Beperkte doelgroep opties. Enkel geslacht, leeftijd, locatie, interesse of eerder opgeslagen doelgroepen;

–     Bericht doelen: Er zijn maar 3 doelen om het bericht voor te optimaliseren, namelijk: website verkeer, betrokkenheid en chatberichten genereren;

–     Niet aanpasbaar: Via bericht promoten is het niet mogelijk om het bericht aan te passen wanneer het goedgekeurd en gepubliceerd is;

 Voordelen en nadelen van adverteren:

Voordelen:

–  Bewerkingen zijn mogelijk. Je kunt advertentiecampagnes onbeperkt wijzigen, vergelijken en tussentijds aanpassen;

–  Diverse doelgroep en doelstellingen. Je hebt erg veel mogelijkheden om je advertentie te optimaliseren. Je hebt keuze uit 11 doelstellingen en eindeloos veel opties voor de doelgroep specificatie.

–  Advertentiebeheer. Je hebt diverse manieren om het advertentiebudget in te zetten. Hierdoor kun je efficiënter met je budget omgaan;

Bepaal op welke tijden de advertentie getoond worden. Weet je dat jouw doelgroep op bepaalde tijden erg actief is op Facebook? Dan kun je instellen dat de advertentie op dat moment getoond wordt.

Nadelen:

–     Account vereist: Het is niet mogelijk om via een Facebookpagina een advertentie in te stellen. Daar is een persoonlijk account (waaraan de Facebookpagina gekoppeld is) voor vereist;

Veel inspanning: Er zijn onwijs veel mogelijkheden waardoor het nauwkeurig instellen wat meer tijd kost. Echt kun je, zodra je tevreden bent met alle instellingen, de campagnes dupliceren;

–  Ervaring en kennis benodigd: Om alle opties van Advertentiebeheer te benutten is kennis nodig.

Welke vorm past het beste bij jouw doelstellingen en doelgroep?

Wij kunnen uiteraard niet voor jou bepalen welke manier het beste is. Breng daarom eerst in kaart wat jouw doel is en wie jouw doelgroep exact is. Dan kun je de optie hier op laten aansluiten.

Besteed je het opzetten van Facebook campagnes liever uit?

Neem contact op met onze specialisten!