6 Facebook Advertising tips voor effectieve Facebook advertenties

6 Facebook Advertising tips voor effectieve Facebook advertenties

Effectieve Facebook advertenties kunnen het aantal conversies verhogen en de kosten per conversie verlagen. Wij delen 6 Facebook-Advertising tips om de effectiviteit van je advertenties te verhogen en de prestaties van je advertenties te verbeteren!

Tip #1. Houdt de resultaten van je content goed in de gaten

Ooit gehoord van de term ‘unicorn-content’? Van ongeveer alle content die je publiceert zal gemiddeld slechts 2% goed presteren op bijvoorbeeld social media en binnen zoekmachines. Deze 2% goed presterende content wordt unicorn-content genoemd. Volgens Larry Kim (die de term bedacht) is het niet mogelijk om altijd maar unicorn-content te maken. Het is belangrijk om veel content te maken en te publiceren. Je zal dan vanzelf een keer unicorn-content te pakken hebt. 

Unicorn-content doet het vaak goed op social media. Deze content doet het ook goed in zoekmachines en helpt het jou naar een goede positie in de zoekmachine ranglijst. Unicorn-content zal je dus snel herkennen omdat zij veel verkeer naar je website sturen. Door de resultaten van je content te monitoren goed in de gaten te houden, welke teksten onder unicorn-content vallen. 

Maar wat heeft deze unicorn-content dan te maken met een facebook advertentie strategie? Als bepaalde content goed werkt en voor veel websiteverkeer zorgt, kun je deze content gebruiken in Facebook-advertenties. Kijk goed naar wat werkt onder jouw doelgroep en giet de unicorn-content in het juiste format. Maak er bijvoorbeeld een video of een infographic van als je merkt dat dit goed werkt onder jouw doelgroep. 

Tip #2. Leer je doelgroep kennen!

Facebook heeft een tool, Facebook Audience Insight, die jou veel informatie kan geven over je doelgroep en je kunt helpen om je doelgroep beter te begrijpen! Zo kun je informatie over je doelgroep verkrijgen zoals leeftijden, geslacht, interesses, hobby’s en zelfs functietitels. Dankzij deze gegevens kun je de advertenties beter gaan targeten. Een betere targeting betekent dat je meer personen zult bereiken die ook echt tot je doelgroep behoren.

Effectieve Facebook advertenties doelgroep

Facebook Audience Insight kan helpen om specifieke berichten voor je doelgroep te maken. Met de data die je uit Audience Insight kunt halen, kun je de juiste content aanbieden aan je doelgroep op het juiste moment. Meer informatie over Facebook Audience Insight vind je hier >>!

Tip #3. Retarget je websitebezoekers met Facebook Custom Audiences

Met retargeting kun je mensen bereiken die al een keer eerder kennis hebben gemaakt met jouw organisatie. Retargeting is een krachtige tool om te gebruiken. Je kunt retargeting campagnes makkelijk via Facebook opzetten met behulp van Facebook Custom Audiences.

Voordat je Facebook Custom Audiences kunt gebruiken, dien je eerst een Facebook Pixel op de website te plaatsen. De Facebook Pixel is een code die je helpt om bezoekers te tracken. Dankzij deze Facebook pixel kun je met Facebook Custom Audiences jouw websitebezoekers retargeten. Je kunt zelfs advertenties richten op bezoekers van specifieke productpagina’s. 

Effectieve Facebook advertenties retargeting

Tip #4. Gebruik Lookalike Audiences om een vergelijkbare doelgroep te bereiken

Als je advertenties inzet zul je deze vooral opzetten en richten op jouw huidige doelgroep en klanten. Dit zijn immers de mensen die al voor jouw organisatie hebben gekozen. De kans is daarom groot dat de mensen met eenzelfde profiel als jouw klanten ook voor jou zullen kiezen. Facebook Lookalike Audiences gaat voor jou op zoek naar de mensen met dezelfde eigenschappen als jouw huidige klanten! 

Wij maken al langer gebruik van Facebook Lookalike Audiences, ook voor onze klanten. Zo hebben wij Lookalike Audiences ingezet voor LUTZ. De resultaten van de Lookalike Audiences voor LUTZ zijn beter dan de advertenties waar de doelgroep handmatig wordt ingesteld. Meer over ons werk voor LUTZ lees je in onze klantcase

Tip #5. Specifiek targeten 

Veel mensen kennen de drie hoofd targeting categorieën van Facebook: demografisch, interesses en gedrag. Binnen deze drie categorieën is het mogelijk om nóg specifieker te targeten. Veel van deze opties worden nog niet door iedereen gebruikt, maar kunnen jou wel helpen een specifieke en interessante doelgroep te bereiken.

Onder demografie kun je ervoor kiezen om op ouders van kinderen te targeten. Deze optie gaat zelfs zo ver dat je kunt kiezen voor bijvoorbeeld ouders van tieners of ouders van kleuters. Ook kun je targeten op basis van kenmerken van iemand zijn beroep. Combineer dit met targeting opties die onder interesses vallen en je kunt een nieuwe medewerker of partner vinden. Advertenties kunnen ook gericht worden op specifieke levensgebeurtenissen, denk aan iemand die net verhuisd is of aan een nieuwe baan is begonnen. 

Hoe specifieker je target hoe kleiner je doelgroep wordt. Facebook toont je altijd hoe groot de overgebleven doelgroep is en wat het potentiële bereik is na het instellen van de targeting opties. Deze specifieke advertenties werken het beste wanneer je ook echt een doelgroep voor een specifiek doel wilt bereiken.

Tip #6. Controleer de advertentierelevantie

Volgens Facebook staat een hoge mate van relevantie in verband met goede prestaties. Mensen zien graag een advertentie die voor hen relevant is. Wanneer de advertentie aan een relevant publiek wordt getoond, zal deze ook betere resultaten behalen. Als een advertentie niet de resultaten behaalt die je wel had verwacht, kan het verstandig zijn om eens naar de diagnostische gegevens van de advertentierelevantie te kijken. 

De diagnostische gegevens zijn verdeeld in drie categorieën:

  • Kwaliteitsscore: wat is de kwaliteit van je advertentie vergeleken met de advertentie van de concurrent;
  • Score betrokkenheid percentage: wat is de verwachte mate van betrokkenheid van de advertentie vergeleken met de advertentie van de concurrent;
  • Score conversieratio: wat is de verwachte conversieratio van je advertentie vergeleken met de advertentie van de concurrent.

Facebook heeft een grafiek gemaakt die je kunt helpen om de diagnostische gegevens beter te interpreteren! Meer informatie over deze diagnostische gegevens van Facebook vind je hier >>.

Hulp nodig bij het maken van effectieve Facebook advertenties?

Neem dan contact met ons op!